Raya Divers laajentaa markkina-aluettaan eri mantereille
Raya Divers laajentaa toimintaa Kiinaan, Venäjälle ja Australiaan
Tähtäimessä raju markkina-alueen laajentaminen Eurooppaan, Venäjälle, Kiinaan ja Australiaan.
Raya Divers, Etelä-Thaimaan suurimpiin toimijoihin kuuluva matkailu- ja sukellusalan monitoimiyritys vahvistaa itseään monella eri saralla.
Yksi tärkeistä uudistuksista on, että Raya Diversin pitkäaikainen yhteistyökumppani, yrittäjä ja intohimoinen tekniikkasukeltaja Petri Ahoniemi liittyi marraskuussa yhdeksi pääomistajista Janne Miikkulaisen ja Jani Mäkisen rinnalle.
Kaveriporukan pikkufirmasta monikansalliseksi ykkösketjuksi
Raya Divers aloitti muutaman kaverin sukelluskeskuksena vajaat 20 vuotta sitten. Aluksi asiakkaina oli lähinnä suomalaisia. Nyt intiimistä pikkufirmasta on kasvanut kansainvälinen alan ykkösketju, joka toimii viidessä eri Thaimaan-kohteessa ja tarjoaa korkeatasoisia loma-aktiviteetteja vuosittain jopa 20 000 asiakkaalle. Yhtiössä on sesonkiaikaan töissä noin 100 henkeä.
– Suomalaisten ja erityisesti Aurinkomatkojen suosion saavuttamisen jälkeen valtasimme markkinoita solmimalla uusia laajennettuja matkatoimistosopimuksia Euroopan isojen toimijoiden, TUI Nordicin ja Thomas Cookin kanssa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jiri Wickström.
– Nyt Raya Divers laajentaa markkina-aluettaan uusilla sopimuksilla ja uudenlaisella verkkokaupalla. Euroopan lisäksi matkailijoita houkutellaan Kiinasta, Venäjältä ja Australiasta.
Uusi osakkuus, uudet markkina-alueet
Yhtiöön uudeksi omistajaksi tullut Ahoniemi osti vajaat 40% osakekannasta yhtiöstä vetäytyneiltä osakkailta.
Raya Divers etsi johtoryhmään ihmistä, jolla olisi pitkä yrittäjäkokemus, hyvät mediakontaktit ja syvä rakkaus sukeltamiseen. Ahoniemen nimi putkahti esille itsestään. Ahoniemi on toiminut yli 30 vuotta media-, kiinteistö- ja tapahtumatuotanto-alalla. Ahoniemi on myös ahkera sukeltaja ja matkailija, joka on kartuttanut kokemustaan matkailemalla jo 156 eri maassa.
Ahoniemen päätehtävä on kehittää eteenpäin yhtiön tulevaisuutta, uusia markkinoita, tuotteita ja tuottavuutta yhdessä Mäkisen, Miikkulaisen ja Wickströmin kanssa.
– Minua kiinnostavat uudet markkina-alueet, uudet tuotteet, erityyppiset teemaleirit ja sesongin pidentäminen. Kannattavaa ja kovaa kasvua, Ahoniemi mallaa.
– Olisi hienoa saada australialaiset talvilomalle Thaimaahan, jonne ei ole pitkä matka Ausseista. Heidän talvensahan sijoittuu suomalaisten kesäkuukausille, jolloin pohjoismaalaisia matkailijoita on harvemmassa. Myös Kiina on mahdollisuus, joka annetaan suoraan syliin, kunhan vain osaamme reagoida oikein kiinalaisten suuriin massoihin.
Perustajajäsen Mäkinen on samaa mieltä kiinalaisen asiakaskunnan potentiaalista.
– Pääpaikkaamme Phuketiin tulee vuodessa yli kuusi miljoonaa kiinalaista matkailijaa. Olisi hölmöä olla hyödyntämättä sellaista markkinarakoa.
– Operatiivisesti pidämme toiminnan eri kansallisuuksien kesken edelleen erillään, ja esimerkiksi skandinaavimatkailijat retkeilevät lähinnä keskenään. Kiinalaisille ja venäläisille meille on omat räätälöidyt tuotelinjansa ja heille kielitaidoltaan sopivampi henkilökunta, Mäkinen kertoo.